Flow
„Od czasu do czasu (..) gra wykraczała poza doświadczenie fizyczne czy mentalne, stając się czymś magicznym. Gdy coś takiego miało miejsce, mój własny sposób gry urastał do nowej rangi.”
Poczucie mocy
Sportowcy będący u szczytu formy doświadczają stanu flow, mają wtedy poczucie całkowitego zaabsorbowania w aktualne doświadczenie, które daje poczucie satysfakcji, ponieważ jest ono celem samo w sobie (Csikszentmihalyi, 2005). Flow (przepływ) nazywany również zaabsorbowaniem, uskrzydleniem czy optymalnym doświadczeniem jest stanem psychologicznym niezbędnym w osiągnięciu optymalnej wydajności w sporcie (Mumford, 2021; Czerw, Jenczylik, 2019).
Miałem bardzo pozytywne myśli w
momencie, gdy zbierałem wtedy piłkę. Widownia się uciszyła i ta chwila stała
się nagle moja chwilą (…) Wszystko zwalnia, a ty zaczynasz bardzo dobrze
widzieć całe boisko, czytać zamiary obrońców przeciwnej drużyny. (…) Ani na
moment nie straciłem zaufania do samego siebie i do gry.”
Dlaczego warto doświadczyć stanu flow
Stan optymalnego doświadczenia jest pożądany przez sportowców, ze względu na takie korzyści jak:
- szczyt wydajności
- lepsze samopoczucie
- wysoki poziom satysfakcji
- lepsze radzenie sobie ze stresem podczas występu (Czerw, Jenczylik, 2019)
- głębokie zaangażowanie w aktualne doświadczenie
- siła mentalna
- doznanie harmonii i mocy
- gotowość psychiczna do współzawodnictwa sportowego
- wysoki poziom uważności
- wysokie poczucie kontroli
- przekraczanie granic własnych możliwości
- mniejsza koncentracja na wewnętrznych procesach
- wykonywanie zadań sportowych na coraz wyższym poziomie (Łuszczyńska, 2020)
- poprawa jakości życia
- ułatwia koncentrację i zaangażowanie
- dostarcza satysfakcjonujących doznań
- pozwala osiągnąć uporządkowany stan umysłu (Csikszentmihalyi, 2005)
- wyższa lecz rozluźniona koncentracja na zadaniu
- poprawa wyników sportowych (Mumford, 2021)..
"Byłem niesiony falą"
Osoba opisująca doznanie flow (Csikszentmihalyi, 2005, s.79).
Klucz do osiągnięcia stanu flow
Badania wskazują, , że osoby osiągające szczyt
wydajności w sporcie korzystają z takich strategii mentalnych jak:
- wykonanie zadania jako celu samego w sobie
- rozpisanie atrakcyjnych wyraźnych celów (Csikszentmihalyi, 2005)
- pozytywny dialog wewnętrzny
- automatyzacja
- kontrola emocjonalna
- brak negatywnego myślenia
- korzystanie z utworu muzycznego przypominającego stan zaabsorbowania (Łuszczyńska, 2020, s.357).
- zarządzanie stresem
- mindfulness
- zdolność kierowania swojej siły i umiejętności w bieżące zadanie (Mumford, 2021).
- znajomość celu i sposobu jego osiągnięcia
- ćwiczenia wyobrażeniowe
- znajomość swoich mocnych stron
- akceptacja trudnych emocji
- umiejętność radzenia sobie ze stresem
- techniki relaksacji
- panowanie nad dystraktorami
Elementy charakterystyczne dla stanu flow
Nie wszystkie muszą być spełnione jednocześnie
- aktywacja
- pozytywny dialog wewnętrzny
- automatyzacja
- kontrola emocjonalna
- brak negatywnego myślenia
- korzystanie z utworu muzycznego przypominającego stan zaabsorbowania (Łuszczyńska, 2020, s.357).
- zarządzanie stresem
- mindfulness
- zdolność kierowania swojej siły i umiejętności w bieżące zadanie (Mumford, 2021).
- wykonanie zadania jako celu samego w sobie
- znajomość celu i jego osiągnięcia
- ćwiczenia wyobrażeniowe
- znajomość swoich mocnych stron
- akceptacja trudnych emocji
- umiejętność radzenia sobie ze stresem
- techniki relaksacji
- panowanie nad dystraktorami
- rozpisanie atrakcyjnych wyraźnych celów (Csikszentmihalyi, 2005)
Podsumowanie
Doświadczenie przepływu jest dostępne dla każdego poziomu sportowego i w każdej dyscyplinie jednak zaangażowanie i maksymalna koncentracja w wyzwanie fizyczne i mentalne jest niezbędne (Czerw, Jenczylik, 2019). Ponadto dyscyplina uprawiana przez sportowca powinna być satysfakcjonująca, a zadanie jasno określone i adekwatne do umiejętności (Csikszentmihalyi, 2005).
Bibliografia
- Csikszentmihalyi, M., (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Biblioteka Moderatora.
- Czerw, A., Jenczylik, K., (2019). Flow w sporcie – analiza i próba adaptacji narzędzia do pomiaru zjawiska. W: M.Guszkowska, Z. Gazdowska, N. Koperska (red.), Narzędzia pomiaru w psychologii sportu(s.150-159). Warszawa: Akadeia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.
- Łuszczyńska, A., (2020). Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Mumford, G., (2015). Uważność zwycięzcy. Tajemnica sportowego mistrzostwa. Wrocław: „Bezpieczne Ryzyko” Fundacja.
